המדריך למוזיקאית העצמאית

אם אתם אנשים נורמטיביים, מימון המונים הוא חוויה לא פשוטה. מעבר למתח המתלווה - האם תעמדו ביעד או לא, אתם תמצאו את עצמכם פונים לאנשים כדי לבקש מהם כסף. ככל שמדובר בקהל קטן יותר, כך גדל הסיכוי שתמצאו את עצמכם פונים למכרים וחברים וזה לא נעים! וככל שהסכום שהצבתם גבוה יותר - ככה זה פחות נעים. אם יש לכם חברים מוזיקאים, בטח התעצבנתם עליהם שהם מציפים לכם את הפיד בבקשות תמיכה, אבל אין לי שום ספק שהם סבלו הרבה הרבה יותר. אם החלטתם שאתם הולכים על זה, דעו שבמהלך הקמפיין, למשך תקופה לא קצרה, אתם תתעסקו רק בזה ולא ממש ישאר לכם זמן או אנרגיה לשום דבר אחר. 

 

יש גם לא מעט יתרונות למימון המונים, נכון לעכשיו הוא הדרך היחידה לגרום לאנשים לקנות אלבומים! אם הוא מנוהל נכון, הוא יכול להיות כלי שיווקי מצוין. הוא מערב את הקהל בתהליך העבודה על האלבום וגורם לו להרגיש בעלות חלקית על התהליך, הוא יוצר תחושה של ציפייה והתרגשות והוא דרך נהדרת לתקשר עם מי שאוהב אתכם ואת המוזיקה שלכם - ולהחזיר לו אהבה. 

 

כדאי להקדיש מחשבה מרובה לתזמון הקמפיין. על מנת לנצל את כל היתרונות, וגם כדי לגייס כמה שיותר כסף, אני ממליצה לתזמן אותו ברגע שבו יש לכם הכי הרבה קהל שאתם יכולים להגיע אליו *ללא מוזיקה בחוץ*. מיותר לציין שאם הרגע החלטתם לפצוח בקריירה במוזיקה, אין באמת סיבה שמישהו יתמוך בכם. אתם צריכים להראות רצינות, חריצות וכוונה מלאה לקיים את ההבטחה שהיא אתם. אל תשלחו בקשות פרטיות לאנשים זרים, כולל אמנים אחרים, שאין לכם איתם הכרות אישית, אלא אם אתם רוצים שיזכרו אתכם בתור ה״נודניק ההוא שחי בסרט״. 

 

קמפיין מוצלח יקום ויפול על כמה דברים:

  1. יעד ריאלי

  2. תשורות מוצלחות

  3. תוכן מעניין

  4. ווייב כללי

 

איך תדעו שהיעד שלכם ריאלי? עשו רשימה של כל האנשים שיתמכו באלבום שלכם ובכמה. נכון שאמנים צעירים יהיו קהל היעד הכי טבעי, אבל גם הכי מרושש וגם הכי עייף. המשפחה והחברים כנראה יתמכו, כל אחד לפי יכולתו (אל תצפו שאף אחד יפרק עליכם חצי משכורת, זה פשוט לא יקרה) ומעבר לזה, אתם יכולים לסמוך רק על קהל נאמן שאתם יודעים בוודאות שמעוניין באלבום, קהל שהגיע כבר לכמה הופעות, והראה נכונות להוציא עליכם כסף. אם יש לכם הרבה עוקבים, או רשימת תפוצה, אתם יכולים לגשש אצלם ולהבין לאן נושבת הרוח. מה שאתם *לא* רוצים, זה לבקש סכום גבוה מדי ואז לא להגיע אל היעד. זה יראה ממש גרוע ויעשה לכם בטח גם טראומה קטנה. 

 

אתם רוצים לאפשר לאנשים עם עומק כיסים משתנה לקחת חלק בקמפיין שלכם וכדאי להציע תשורות שוות בכל מיני טווחי מחירים. מה זו תשורה שווה? אם מדובר בסכום קטן - זה בעיקר סמלי, הרי אין באמת משמעות לאלבום דיגיטלי להורדה, כשאפשר להאזין לו בספוטיפיי, אבל אם אנשים רוצים לתמוך בכם, תנו להם סיבות נחמדות לעשות את זה - ראשוניות, הקדשה אישית, דברים חמודים ומצחיקים שקשורים ביצירה שלכם ובשפה הפרטית שלכם עם הקהל. ככל שהסכומים עולים, כך מתבקש להציע תשורות שיש בהן ערך אמיתי, משהו שאנשים באמת היו רוצים לקבל גם בלי קשר לקמפיין. אתם יכולים להציץ בקמפיינים אחרים ולראות מה אנשים באמת קנו ומה לא. חשוב להציע תשורות בכל מיני דרגות מחיר, אבל אל תשתגעו עם מיליון תשורות שונות - זה סתם מבלבל ומי שמתבלבל, מתעייף וחוזר לענייניו. ועוד דבר - לא כדאי לייצר תשורות יקרות רק לטובת מימון ההמונים. בכל מה שקשור בהדפסת מוצרים, המחירים משתנים מאוד לפי כמות ואין לכם דרך לדעת מראש כמה בדיוק תצטרכו. 

 

קחו בחשבון שבמשך חודש שלם אתם תצטרכו לדבר על הקמפיין הזה ברשתות החברתיות וככל שתמשיכו, תרד רמת הקשב והאמפתיה של אנשים אליכם ואל האלבום, משמע אתם חייבים להציע כמה וכמה סיבובים (נניח פעם בשבוע) של תוכן חדש ומסקרן בפני עצמו שמניע את הקהל לתמוך בפרוייקט שלכם. זה לא חייב להיות תוכן שעלות הפקתו יקרה, כי אין לו חיי נצח כמו לקליפים למשל, אבל הוא צריך לבלוט איכשהו: להיות חכם, מרגש, מצחיק, כל מה שעולה על דעתכם, כל עוד אתם מבינים היטב שמלאאאאא אנשים ביקשו כסף לאלבומים שלהם לפניכם. זו נקודת מוצא חשובה לתכנון והפקת התוכן לקמפיין. השבועות שבהם יש הכי הרבה תזוזה, הם הראשון והאחרון - הראשון, כי זה חדש ומלהיב, האחרון - כי צריך לתת כתף ולהביא אתכם ליעד (אם אתם מספיק קרובים). משמע, פרק זמן שבאמצע הוא תקופה קשוחה יותר, שבה תהיו חייבים להלחם על כל תומך. 

 

הווייב הכללי צריך לשדר צניעות והצלחה. זה אולי נשמע סותר, אבל מצד אחד, זה קריטי שתגיעו לשליש מהיעד תוך 3 ימים מהשקת הקמפיין, בהתבסס על חברים ומשפחה ומעגל קרוב, כדי שאנשים ממעגלים רחוקים יותר שנכנסים לעמוד הקמפיין לאחר מכן, יקבלו את התחושה שהוא עומד להצליח. קמפיין שמשדר עולב וכשלון הוא קמפיין שאף אחד לא ירצה לתמוך בו, כי התמיכה תהיה חסרת משמעות. ככל שיש יותר תגובות בעמוד, יותר תוכן, יותר שמחה והתרחשות, כך יותר אנשים ישמחו לקפוץ על העגלה, כי זה יראה כמו משהו מרגש שאשכרה הולך לקרות. 

 

מהצד השני, חשוב שתראו עד כמה אתם מעריכים כל איש ואישה שתמכו בכם, גם אם זה ב20 שקלים, אחרת כל זה לא שווה כלום. אני מזכירה שאנשים לא באמת מקבלים משהו קונקרטי בחזרה עבור התמיכה בקמפיין שלכם, חוץ מתחושה טובה. תפקידכם הוא להיות כנים, צנועים, מכבדים ומעריכים, אחרת מגיעות לכם שתי כאפות ואפס שקל. לפעמים דברים לא הולכים לפי התכנית, זה קורה. אם אתם רואים אתם לא מצליחים לעמוד בהתחייבויות שלכם - תהיו שקופים ותבקשו סליחה. במסגרת הקמפיין הזה אתם עומדים להבטיח הבטחה אישית לכל אחד מהתומכים - אם תפרו אותן בלי להתנצל מעומק הלב, זה דיק מוב. 

 

עד כאן. אני מאחלת לכם בהצלחה ומחזיקה לכם אצבעות, זה לא הולך להיות קל. 

 

טיפ של אלופים: כאשר אתם ניגשים לעשות תקציב, הוסיפו לרשימת ההוצאות שלכם גם אריזות, משלוחים (אם הבטחתם כאלה), ייצור והדפסת התשורות והכי חשוב! גם כל הוצאה הקשורה בקמפיין עצמו - הפקת הסרטונים לקמפיין, קידום ממומן, הופעה מיוחדת לתומכים וכד׳. מעבר לזה, יש להוסיף לחשבון את העמלה של הפלטפורמה (בהדסטארט מדובר ב9% מכלל ההכנסות), תשלום מע״מ (כל מחירי התשורות שלכם כוללים מע״מ) ומיסים, כי הכי נורא זה אם תעברו את כל התהליך הזה ואז חצי מהכסף יתאדה לכם פתאום. 

הרשמו לרשימת התפוצה