המדריך למוזיקאית העצמאית

הפרה פרודקשן הוא תהליך שמטרתו לענות על השאלות הבאות:
1. האם השירים טובים? 
2. האם יש מספיק שירים טובים?

זה שאתם מאוהבים בשיר אחד, שכתבתם לפני שנתיים וחצי באמצע הלילה, לא אומר ששאר העולם גם יתאהב בו. אחת הדרכים לגלות אם שיר ״עובד״ או לא, היא להקליט סקיצה פשוטה (כן, אפילו בטלפון), של שירה וגיטרה או שירה ופסנתר. אם השיר לא מבריק עוד לפני ההפקה, הוא לא פתאום יהפוך לגאוני אחריה. אני משתגעת כשאני רואה אנשים מתאבססים שעות על ליין גיטרה, כשהם לא טרחו אפילו לגעת בטקסט מהרגע שהוא נכתב לראשונה.  

עוד דרך לגלות אם שיר ״עובד״, היא לעלות על במה ולבדוק אותו. אני אקדיש כמובן פרק שלם וארוך להופעות, אבל אם במוזיקה מוקלטת עסקינן, אם אתם לא מנסים קודם את השירים על קהל, יש מצב שאתם הולכים לזרוק לפח הרבה מאוד כסף, זמן ואנרגיה.

אם כתבתם עשרה שירים בסדנת כתיבה ואתם משוכנעים שכולם מספיק טובים כדי להכנס לאלבום הבכורה שלכם, תנו לי לבאס אתכם כבר עכשיו - הם לא. כל הכותבים הגדולים מסכימים שעל מנת להשתפר בכתיבה, צריך לכתוב המון שירים! אצל רוב האמנים שאתם מכירים - אלבום הבכורה היה אחד האלבומים המצליחים בקריירה, אם לא המצליח שביניהם. אם יש לכם הזדמנות אחת להוציא את האלבום הראשון שלכם - הזדמנות אחת לעמוד מול החברים והמשפחה ולשכנע אותם שאתם הדבר האמיתי (ואתם תזדקקו לתמיכה, לעזרה ולהתלהבות שלהם), אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לדפוק אותה על שירים בוסריים. 

למפיק המוזיקלי אין שום דבר להגיד על השירים שהבאתם? כלום?? תחליפו מפיק. ברור שיש אנשי מקצוע שחזקים בשדות מסוימים וחלשים בשדות אחרים. אני לא מצפה מאף מפיק להיות האורקל בנושא טקסט, מלודיה, הרמוניה ומבנה - גם יחד. אני כן מצפה ממפיק מוזיקלי לספק לכם אינפוט על איך הופכים את השיר שהבאתם ליותר טוב ממה שהוא. אם הוא לא עושה את זה - צר לי, לא אכפת לו מספיק. מפיק מוזיקלי מוצלח לא סתם יתן לכם הערות, אלא יכנס לכם באמ-אמא, ולא רק שיגרום לכם לפתוח שירים שחשבתם שמוכנים, אלא ינסה תוך כדי גם לעזור לכם לענות על השאלה - איזה מין אמן אתם אמורים להיות. 

איך בוחרים את השירים שכן יכנסו לאלבום? 
צריך למצוא איזון בין כל המשתנים, כאשר סדר החשיבות לטעמי הוא כזה: 
1. מהם השירים החזקים ביותר? (כלומר אלה שמדברים באופן מיידי למאזין)
2. אילו שירים מציעים חוויה מגוונת מספיק למאזין?
3. מהם השירים שמציגים תמונה שלמה שלכם כאמנים?
4. אם לא מדובר באלבום ראשון - מה אתם מציעים הפעם שלא הצעתם קודם?

הקאצ׳ הוא שקשה מאוד לענות על השאלות האלה לבד, ואפילו יחד עם מפיק - אתם עדיין רק שני אנשים. זה הזמן לערב בעסק עוד אוזניים - ועדיף, תאמינו לי, אוזניים של לא-מוזיקאים. למוזיקאים יש כישרון מדהים לפספס את העיקר בכל מה שקשור למוזיקה פופולרית, ראו ערך כל חזרה בחדר חזרות אי פעם, בה כן שומעים את החשמלית, הכינור, המחשב והקאזו, אבל לא את הזמרת. 

ברגע שיש לכם רשימת שירים מוכנים, ולמפיק יש כיוון ברור לאן הוא אמור להשיט את הספינה הזו - אפשר להמשיך.  


טיפ של אלופים: אפשר ליצור לעצמכם קבוצת ביקורת, של חברים ומכרים שמסכימים לחוות דעה אמיתית, בלי לייפות ובלי לחרטט. חשוב שיהיו בקבוצה מספיק משתתפים, נניח עשרה, כדי להנות מהיתרונות של ״חוכמת ההמונים״. עוד יותר חשוב לא לטחון להם את השכל, כדי שישארו אובייקטיביים - לטובתכם והכי חשוב - להקשיב, לא להסביר ולא להתווכח. המאזין האמיתי הרי לא יקבל מכם הקדמה של רבע שעה לפני והתנצלות של רבע שעה אחרי, הוא פשוט ישמע וישפוט את השיר.

הרשמו לרשימת התפוצה