המוצר הויזואלי הבסיסי ביותר הוא העטיפה הגרפית של האלבום. שפה ויזואלית שתלווה את הקמפיין של האלבום מתחילתו ולמעשה עד שתוציאו את האלבום הבא (יאי)! השפה הויזואלית כוללת פונט (גופן), צבעים, ומספר אימג׳ים לעבוד איתם לטובת המוצרים הבאים:
עטיפה קדמית לאלבום
חוברת אלבום ודיסק, אם מדפיסים CD
עטיפה אחורית ותקליט, אם מדפיסים ויניל
עטיפה נפרדת לכל סינגל (לא הכרחי, אבל כדאי)
נחמד שיהיה:
תמונת פרופיל חדשה
לוגו לשם שלכם\לשם הלהקה
מרצ׳נדייז למכירה באתר שלכם או בהופעות (למתקדמים :))
נהוג להעלות לכל הפלטפורמות הדיגיטליות את האימג׳ים בהתאמה ספציפית לדרישות כל פלטפורמה. כך למשל, אם אתם מוציאים סינגל, תזדקקו לקבצים של העטיפה שלו בגדלים ובצורות שונים לטובת סטורי אינסטגרם או באנרים (ה״שלט״ העליון בעמוד) בפייסבוק, יוטיוב וספוטיפיי, למשל. המימדים המדויקים משתנים לא פעם ואם אתם רוצים לדעת מה למשל הדרישות המדויקות להעלאת תמונת פרופיל לאפל מיוזיק, גגלו לצורך העניין -->
Apple music profile picture size 2020
גוגל הוא חבר טוב, ואתם תצטרכו ללמוד לא רק מה הגודל הנכון של התמונה אלא גם איך מעלים אותה ואיך שולטים בנראות ובסדר של העמוד שלכם בכל פלטפורמה. לא כדאי לחכות עד יום יציאת הסינגל הראשון כדי ללמוד את הכל, זה גוזל לא מעט זמן. יש לכם תאריך יציאה? מינימום שבועיים קודם (!), אתם צריכים כבר לשלוט בכל החומר - אחרי שניסיתם, נכשלתם, התרגזתם, ניסיתם שוב, ביקשתם עזרה, הסתבכתם, הרגשתם מטומטמים, ביקשתם שוב עזרה ובסוף - הצלחתם.
אבל איך מחליטים מה יהיה על העטיפה? אין כאן תשובות נכונות ולא נכונות, אבל רמת הגימור היא קריטית. עטיפה שנראית חובבנית תוביל מאזינים ואנשי מדיה למסקנה שגם המוזיקה בפנים כזו. מה שבטוח הוא שהעטיפה צריכה להיות חלק אינטגרלי מהזהות שלכם כאמנים. זה רק מתבקש שהיא תדבר באותה שפה ואל אותו קהל. למה אף אחד לא מעלה על דעתו עטיפת אלבום של טיילור סוויפט עם השלדים המפחידים של איירון מיידן? כי המעצבים שעובדים איתה ואיתם, הצליחו לפצח איך מעבירים את האישיות של האמנים האלה ושל המוזיקה שלהם באופן ויזואלי. אם עיצוב ואסתטיקה הם לא מסוג העולמות שאתם מרגישים בהם בנוח, זה שוב הזמן לתחקיר, ולא רק מי עיצב למי, אלא איך נראים אלבומים כרגע, איזה תחושות מעוררות בכם עטיפות שאתם רואים ומה ״ירים״ למוזיקה שלכם.
צילום? ציור? איור? זה לא מאוד משנה מה הבסיס לעטיפה, אבל כדאי מאוד לעבוד עליה עם אנשי מקצוע מנוסים. קחו בחשבון שמעצב גרפי תצטרכו בכל מקרה - מישהו צריך לפחות לבחור פונט ולמקם את השם שלכם על העטיפה, ״לסגור״ עבורכם את הקבצים בכל הגדלים השונים (לפחות עד שתלמדו לעשות את זה לבד), להכין לכם מודעה להופעה ולעבוד מול בית הדפוס במקרה של מוצרים פיזיים.
לכן כדאי להתחיל ולסיים את התהליך הזה איתו. תפקידו של מעצב הוא להאזין למוזיקה שלכם ולהבין איך מציגים אותה החוצה. מעצבים רבים יראו לכם רפרנסים שונים, כדי להבין מה הטעם שלכם ויציגו בפניכם מספר אופציות לבחור מתוכן. נפח התפקיד משתנה מאוד בהתאם לדרישות העבודה וכדאי לדעתי לעשות רשימה מדויקת של משימות, כדי לקבל הצעת מחיר פר סעיף, כי יש מצב טוב שהרשימה הזו תשתנה ותתעדכן לאורך הדרך.
אם אתם רוצים צילום שלכם לעטיפה, צילומים אצל צלם מקצועי יעלו החל מכמה מאות שקלים ועד כ-3000 שקלים ויספקו לכם כמה תמונות מרוטשות ומוכנות לפחות. מחירים של ציור או איור לעטיפה יתומחרו באופן דומה. אם אתם עובדים עם אמנים שאין להם ניסיון בשוק המוזיקה, שווה לוודא (לוודא אומר בכתב, במייל מאושר על ידם) שהם מבינים שאתם קונים מהם את היצירה שלהם ויכולים לעשות בה עכשיו מה שתרצו, כולל לחתוך אותה, לעבד אותה או להדפיס אותה על מרצ׳נדייז. זה לא מובן מאליו.
״סיפור, כיסוי״ הוא בלוג מצוין, שכבר לא מתעדכן וחבל, מספר את הסיפור מאחורי הרבה מאוד עטיפות אלבומים, אחלה מקום לחפש בו השראה.
טיפ של אלופים: קחו קורס קצרצר אונליין או כמה שיעורים פרטיים בתוכנות פוטושופ ואילוסטרייטור, כי גם אם אתם לא מעצבים מקצועיים, אין שום סיבה שתשלמו למעצב בכל פעם שצריך לעדכן תאריך של הופעה על המודעה, או לייצא תמונה במימדים ספציפיים. זו השקעה שתשתלם לכם מאוד בטווח הארוך.