top of page

המדריך למוזיקאית העצמאית

אז הגענו לשורה התחתונה והשורה התחתונה היא תמיד כסף. איך שלא תסובבו את זה, גם אם אתם מפיקים לעצמכם אלבום לבד בבית, מנגנים על כל הכלים, ממקססים, לא מדפיסים כלום וחוסכים על יחצ״ן, עדיין תצטרכו להוציא 10,000 שקלים במינימום של המינימום על מאסטרינג, קידום ממומן ולינקטונים. אם אין לכם יכולת לעשות הכל לבד ולרובנו המכריע אין, הסכומים יעלו לכמה עשרות אלפי שקלים בקלות מסחררת. מאיפה יגיע הכסף? לפני שמוציאים את השקל הראשון, כדאי לנסות להבין כמה תצטרכו, להחליט מה אתם באמת חייבים ועל מה אפשר לוותר. רשמו סכום משוערך ליד הסעיפים הבאים:

  • הפקה מוזיקלית

  • אולפן

  • נגנים להקלטות

  • מיקס

  • מאסטרינג

  • עיצוב גרפי

  • קליפים 

  • שיווק דיגיטלי (איש מקצוע ועלות הקמפיינים עצמם)

  • יחסי ציבור (איש מקצוע ולינקטונים לכל סינגל ולאלבום)

  • הדפסות (CD, ויניל, מרצ׳נדייז להופעות וכד׳)

  • הפקת מופע (הפקה מוזיקלית, תשלום לנגנים, חדרי חזרות)

  • הרצת מופע (מספר הופעות כפול עלות נסיעות ואנשי צוות שלא בטוח תכוסה)

  • בלת״ם (לפחות 5000 שקל)

 

אם אתם לא בטוחים כמה לרשום בסעיפים השונים, אתם יכולים לגגל חלק מהעלויות, להתייעץ בחברים עם נסיון או לבקש מראש הצעות מחיר מאנשים שאולי תרצו לעבוד איתם. זה כמובן לא מחייב וזה יתן לכם איזו תמונה כללית של הסכום הסופי. אלה האפשרויות שעומדות בפניכם למימון, אפשר כמובן לחלק את הסכום בין כולן:

  1. להביא מהבית או מהבנק: ברוב המוחץ של המקרים אלבומים לא מחזירים את עצמם. רוב האמנים מכסים את העלות שלהם דרך הופעות רווחיות. אם ההופעות שלכם עדיין לא רווחיות, וזה טבעי מאוד שכך יהיה, יש להתייחס לכסף הזה כמו אל שכר לימוד או טיול ארוך בחו״ל. אתם כנראה לא תראו אותו שוב, אבל תצאו חכמים יותר מהצד השני. אם יש מישהו שמחכה שתחזירו לו את הכסף, תתחילו לחפש עבודה.

  2. קרנות ליוצרים: ישנן מספר קרנות שאפשר להגיש אליהן את הפרוייקט שלכם ואולי לקבל תמיכה כספית בגובה אלפים בודדים ועד מאה אלף שקלים. גגלו את הנושא, למדו מתי ואיך מגישים בקשות לכל קרן ובעיקר שמרו את היד על הדופק. האופציות כוללות בין היתר את הקרן של מפעל הפיס, קרן עידוד היצירה של אקו״ם, קרן היוצרים של משרד התרבות, אבל אין לדעת אילו תכניות רלוונטיות יפתחו מחר. חשוב לדעת שבחלק מהמקרים, הכסף יגיע רק אחרי שתציגו אסמכתאות להוצאות הקשורות באלבום, אז כדאי להתארגן בהתאם. 

  3. מימון המונים (בפרק נפרד)

 

מכיוון שההוצאה הגדולה ביותר היא בדרך כלל התשלום למפיק המוזיקלי, לעיתים מוזיקאי צעיר כמוכם, אפשר לדבר על תשלום חלק מהסכום בכסף ואת השאר בזכויות, תמלוגים או הכנסות אחרות. הרעיון הוא להציע הכנסה קבועה לכל החיים (אם השיר יצליח) במקום תשלום במזומן. אולי הוא יסכים ואולי לא, אבל זו לא חוצפה לשאול. תשלום בזכויות משמעותו העברת הזכויות עצמן לאדם אחר. זה לא מאוד מומלץ, כי זה אומר שמישהו שאינו אתם מקבל שליטה, וחלק בקבלת החלטות הקשורות ביצירה. אפשר במקום זה פשוט להחליט על אחוז מסוים בתמלוגים שיהיה שלו באופן קבוע. עוד אופציות הן תשלום מהכנסות עתידיות - כמובן רק אתם בטוחים שהן יגיעו - נניח מקרנות או ממימון המונים. 

טיפ של אלופים: בכל מקרה, וגם אם עדיין לא ברור לכם למה, שמרו את כל הניירת וכל הקבלות. אם אתם רשומים כמוזיקאים עצמאיים ברשויות המס, או מתכננים להיות - כל אלו הן הוצאות מוכרות. מעבר לזה, אתם תרצו לדעת כמה הוצאתם על כל דבר כשתגשו לפרוייקט הבא. אז כבר תהיו חכמים יותר ותדעו אם זה היה שווה את זה. 

bottom of page