המדריך למוזיקאית העצמאית

מכירים את הקטע הזה שאתם מורידים אפליקציה ואז לוחצים ״קראתי ואישרתי את תנאי השימוש״ בלי לקרוא ולאשר את תנאי השימוש? אז עכשיו אתם חייבים לקרוא. אני מצידי אשתדל להתמקד בעיקר ולהמנע משפה משפטית מעצבנת. 

 

נתחיל בהתחלה. מה זה זכויות יוצרים?

ברגע שכתבתם, הלחנתם, עיבדתם או הקלטתם יצירה מסוימת, אתם בעלים של זכויות ביצירה - זכויות יוצרים. כמו בעלי דירה, הזכויות שלכם בנכס יכולות להמסר או להמכר, אבל הן לא אמורות להלקח מכם בכוח. 

 

מה הזכויות האלה אומרות? בין היתר, שכל מי שמשתמש ביצירה שלכם יצטרך לקבל מכם קודם אישור: 

השימוש יכול להיות בתשלום או בחינם - למשל השמעה ברדיו מול השמעה בפייסבוק. זה יכול להיות שימוש בכל היצירה, או רק בחלק ממנה - למשל השמעת 30 שניות מהשיר, כחלק מפסקול של סרט, או שימוש במילים ובלחן בלבד, עם ביצוע חדש ששרה ילדה בת שש, בפרסומת לאטריות (אין לי מושג על מה מדובר, זו לא דוגמה מהחיים שלי בכלל). וזה יכול להיות שינוי של היצירה - תרגום של השיר שלכם לספרדית, סימפול של ליין הבס בלבד, או שינוי המילים בפזמון כך שהן יתאימו לג׳ינגל על הסרת שיער (שוב, אין לי מושג על מה מדובר, זו לא דוגמה מהחיים שלי בכלל). בכל אחד מהמקרים יבקשו מכם אישור (באופן פרטני או כוללני, דרך נציג או ישירות מולכם), ואם לא ביקשו - זכויות היוצרים שלכם הופרו.

 

מכיוון שאי אפשר לעקוב אחרי כל השימושים השונים שנעשים בכל שיר ולגבות בעצמכם את התשלום, אם יש כזה, הרוב המוחלט של האמנים מפקיד את מירב העבודה בידי ארגונים שונים שהוקמו לשם כך:

 

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה:

  1. אקו״ם - לכותבים והמלחינים (תמלוגים עבור שימוש במילים והלחן)

  2. אשכולות - לזמרים (תמלוגים עבור שימוש בביצוע הקולי)

  3. עיל״ם - לנגנים (תמלוגים עבור שימוש בביצוע האינסטרומנטלי)

  4. פדרציה \ פי״ל - למפיקים - כלומר, בעלי המאסטר, כלומר, מי ששילם כדי להוציא את האלבום, כלומר אתם (תמלוגים עבור שימוש בהקלטה)

 

כל ארגון פועל בצורה טיפה שונה, אבל כולם מנהלים משא ומתן מול כל גופי השידור, מועדוני ההופעות ובעלי העסקים בהם מושמעת מוזיקה, במטרה לקבל מהם תשלום עבור השימוש בשירים של כולנו. הם אוספים רישום של כל ההשמעות ומנסים לחלק את הכספים המתקבלים בצורה ההוגנת ביותר. אני שומעת הרבה מאוד מרמור וכעס כלפי הארגונים הללו ורובם המוחלט מגיע מאמנים צעירים וחסרי ניסיון. אני מבינה שזה די מעצבן לשלם לאקו״ם כשאתם מופיעים מול קהלים קטנים, אבל קחו בחשבון שהמנגנון הזה נועד להגן על בעלי הזכויות ביצירות המנוגנות. בגדול, ואני חוזרת, בגדול, גביית הכספים והחלוקות מתבצעים בצורה הוגנת, גם אם לא יעילה במיוחד, וגם אם יש מה לתקן בהתנהלות (ויש), רוב הפגמים נובעים מאוזלת יד או קושי אובייקטיבי ולא בכוונת מכוון. כל מי שרוצה ללמוד עוד על הפעילות יכול לבקר באתרי האינטרנט שלהם. ברוב הארגונים יש תמיד מי שיענה על כל שאלה בשמחה וכחברי אקו״ם תוזמנו לאסיפות ואחרי נפח פעילות מסוים גם תהיו זכאים להצביע, וגם להציע מועמדות לדירקטוריון החברה. 

 

ברגע שאתם נרשמים לכל אחד מהארגונים הללו, אתם בעצם מאשרים להם להתנהל כמייצגים של בעלי הזכויות - אתם - כדי שיוכלו לגבות את התשלום ולהעביר אותו אליכם. כך, כשתחנת רדיו משדרת שיר שלכם, היא לא צריכה לקבל מכם אישור, אלא מכל הגופים הללו - בתור הנציגים שלכם. לכל אחד מהגופים תנאי קבלה משלו, אבל בגדול - אם אתם מתכננים קריירה במוזיקה והוצאה של כמה אלבומים לפחות - אין סיבה להתמהמה. תנאי הקבלה כולל גוף יצירות מינימלי ולעיתים תשלום דמי חבר חד פעמיים. החברות בארגונים כוללת תשלום עמלה מסוימת מתוך התמלוגים שלכם, שהולכת על תפעול הארגון ומשכורות העובדים. 

 

בעוד הפדרציה לתקליטים דורשת מספר מינימלי של מאסטרים פלוס תשלום דמי חבר עבור ההצטרפות, הפי״ל (הפדרציה הישראלית לתקליטים, כן, זה מבלבל) ודורשים רק תשלום דמי חבר. כעקרון, שני הארגונים עושים את אותה העבודה, ואפשר לנדוד עם המאסטרים שלכם מאחד לשני, עם קצת ביורוקרטיה. אם אתם לא מעוניינים לשלם, או לא עומדים בתנאי הסף, אתם יכולים לתת למפיץ הדיגיטלי שלכם לייצג אתכם (חלקם ידרשו את זה תמורת הטיפול בכם), או לכל חבר רשום אחר, תמורת עמלה. העמלה המקובלת היא 15%-30% ובדרך כלל יש התחייבות לפרק זמן מסוים. 

 

כאמור, אם אתם מתכננים להוציא עוד ועוד מוזיקה, אני ממליצה לא רק להרשם, אלא גם להקדיש את הזמן כדי להבין איך מתבצעת החלוקה. תמלוגים יכולים להגיע לסכומים נאים, בעיקר תמלוגי אקו״ם ופדרציה, וכדאי להבין מי גובה את הכסף שלכם ואיך הוא עושה את זה.

 

אבל בתכלס נו, כמה כסף זה??

לשאלה הזאת אין באמת תשובה. התמלוגים הגבוהים ביותר מגיעים משידורי רדיו וטלוויזיה והם נקבעים לפי כמות הכסף שהארגון הצליח לאסוף באותה שנה מגופי השידור. כאן יש כמה שאלות ותשובות מעניינות בנושא.

טיפ של אלופים: אמנם אין לאמנים איגוד מקצועי או ועד עובדים, אבל כל הגופים המוזכרים כאן, ישלחו נציגים לכנסת בניסיון לסכל חקיקה מזיקה ולקדם יוזמות שיסייעו לאמנים. כל הגופים הללו מציעים תמיכה מקצועית, סדנאות בתחומים שונים ולעיתים גם קרנות סיוע, ייעוץ משפטי חינם ועזרה כספית למי שבצרה. חלק גדול מהעובדים בארגונים הללו הם מוזיקאים או אנשי תעשייה בעברם ויש להם מושג לא רע בכלל מה עובר על כל אחד ואחת מכם. פשוט דברו איתם, רובם ממש רוצים לעזור.

הרשמו לרשימת התפוצה