top of page

המדריך למוזיקאית העצמאית

קמפיין אלבום אידיאלי אמור להראות נניח, בערך, ככה:

גרף עולה ועולה ועולה של וואו בקמפיין

ואני אסביר: אם הנקודה הנמוכה ביותר בגרף היא תחילת הקמפיין והנקודה הגבוהה ביותר בגרף היא השקת האלבום, אתם צריכים ליצור מצב שבו רף ההתרגשות כל הזמן עולה. אין סיבה לדבר על מספרים ספציפיים, כי כל אמן וגודל הקהל שלו, אבל הרעיון הוא לחגוג יחד עם מי שאוהב אתכם ואת המוזיקה שלכם אירועים קטנים וגדולים המתרחשים סביב הוצאת השירים והאלבום, לא רק כדי שהם יגיעו למופע ההשקה בסוף, אלא גם כדי שהם אשכרה ירגישו חלק. קמפיין אלבום אידיאלי יגרום למי שהיה שם קודם - להתרגש כאילו האלבום שלו יוצא, ואת מי שלא היה - יזמין להצטרף למסיבה.

 

המטרה היא לייצר ״שיאים״ ולתזמן אותם כך שלא תעייפו אף אחד, אבל גם לא תעלמו פתאום לתקופות ארוכות מדי והאלבום שאתם עומדים להוציא ישכח. מיותר לציין שסינגל הוא שיא, והופעה היא בוודאי שיא, אבל אם מדובר באלבום הראשון שלכם, אתם תגלו שיש הרבה מאוד ממה להתרגש. ביקורת חיובית? ברור. וידאו קורע מאחורי הקלעים? חיובי. ירידה של האלבום לדפוס? אין שאלה בכלל. 

 

לשם כך, תצטרכו להכין מבעוד מועד את הקלפים הנכונים כדי לשלוף אותם ברגע הנכון. יכול להיות שהתמונה המוצלחת שצילמתם באולפן לא צריכה לעלות *כרגע*, יכול להיות שאת הסלפי עם גיבור ילדותכם כדאי להעלות כשאתם עומדים לפרסם את השיר שכתבתם בהשראתו. כדאי רק להקפיד לחלוק דברים שגם מי שאינו מוזיקאי יוכל להבין ולהצטרף להתלהבות. בכל רגע נתון, נסו לדמיין את עצמכם בנעלי מי שצופה בכם. אחד הדברים שהכי עזרו לי היה פשוט להתחיל לשים לב לתגובות שלי כשאני גוללת את הפיד: מה מעצבן אותי, מה מרגש אותי, מתי אני עוברת הלאה ועל מה אני נעצרת. 


 

זה קריטי לשים לב כשאתם מאבדים קשב של אנשים. אם זה קורה, קחו רגע לבדוק את עצמכם - איפה ואיך זה קרה ואיך נמנעים מזה בפעם הבאה. זה לא אסון וזה קורה לכולם - ברוב המקרים היה שם פוסט אחד יותר מדי או תמונה אחת יותר מדי וצריך לדלל נוכחות ו\או לשנות נושא שיחה - אי אפשר שכל מה שאתם מעלים יהיה סביב הסינגל והאלבום והשירים והנגנים וכד׳. חשוב לזכור שאנשים רוצים לדבר ולהכיר *אתכם*. לא רק את המוזיקה שלכם. 

 

ברור שלא תוכלו לתכנן הכל מראש, אבל כשניגשים לקמפיין של אלבום (שבנוי בחלק מהמקרים מתתי קמפיינים של סינגלים), כדאי שתהיה לכם איזו תכנית אב - מה אתם רוצים להוציא, איזה מין תגובות אתם עשויים לקבל ואיך אתם רוצים להגיב בכל אחד מהמקרים. כדאי מאוד לקרקע את הציפיות. הרוב המוחלט של הסיכויים הוא ששיר שלכם יצא ולא יקרה איתו שום דבר משמעותי. לא בגלל שאתם לא טובים מספיק, אלא בגלל כל הרעש שמסביב - קקופוניה של חדשות, רכילות, תמונות של חתולים ומיליון שירים אחרים. ברוב המוחלט של המקרים, אמנים מאבדים סבלנות ומרימים ידיים. נשאלת השאלה - מה אתם הולכים לעשות? קהל זה דבר שגדל לאט ואלא אם כן השיר שלכם נהיה להיט היסטרי, כדאי להפנים שמוזיקה היא עסק של פה לאוזן, כלומר פה אחד, לאוזן אחת, לפה אחד, וחוזר חלילה - זה לא קורה בן לילה. השאיפה שלכם בכל שיר, בכל אלבום, בכל הופעה, היא לצרף למעגל שלכם עוד כמה אנשים. 

 

כששיר יוצא יש לו בערך שבועיים עד חודש של ״גרייס״. תקופה שבה אפשר לדבר עליו ולדחוף אותו וזה לגמרי לגמרי סבבה. נסו תמיד לתכנן את הקמפיין שלכם למקרה שבו אין אף תגובה מבחוץ, מהמדיה, ולהבין מה היעדים שאתם רוצים להשיג מול הקהל הקיים ומול קהלים חדשים ברשת. מה שבטוח, הוא שלא תוכלו פשוט להעלות את השיר שוב ושוב! אתם תצטרכו להבין איך אתם בונים סביבו משהו חדש בכל פעם, ומעוררים סקרנות גם אצל מי שכבר נתקל בשלושת הפוסטים הקודמים. 

 

טיפ של אלופים:

אתם תצטרכו לקדם פוסטים שלכם בתשלום בשלב כזה או אחר, ואני ממליצה בחום לשכור את שירותיו של איש שיווק דיגיטלי, אחד עם רזומה מוכח במוזיקה, לטובת ניהול הקמפיין שלכם ושיווק ההופעות. אפשר וכדאי לקחת קורס בנושא, רק קחו בחשבון שהכלים החינמיים לניהול קמפיינים ברשת, הם לא מספיק טובים ויגרמו לכם לבזבז טונות של כסף. בכל מקרה - הניסיון שווה את משקלו בזהב, אז הדבר הכי הכי חכם יהיה לעבוד עם איש מקצוע מצוין ובמקביל ללמוד איך לעשות את זה בעצמכם, מצוידים בטיפים ממנו. 

bottom of page