המדריך למוזיקאית העצמאית

העקרון המנחה בתעשיית המוזיקה, כרגע, הוא שהמוזיקה שלכם צריכה להיות בכל מקום שבו מישהו עלול לחפש אותה, כלומר - בכל פלטפורמה אפשרית. יוטיוב, ספוטיפיי, אפל מיוזיק, דיזר, גוגל מיוזיק, באנדקאמפ, סאונדקלאוד, טידאל… זה לא נגמר. אל חלק מהפלטפורמות תוכלו להעלות את המוזיקה שלכם בעצמכם ובאחרות תזדקקו למתווך - מפיץ מוכר המייצג אמנים מול החברות. 

 

לכל פלטפורמה יש דרישות משלה, לכל מפיץ יש דרישות משלו ולכל אמן יש כאב ראש. כאב הראש הספציפי הזה אפילו לא הולך להכניס לכם כסף. לנתונים עדכניים על תשלום פר השמעה בכל פלטפורמה, גגלו את השאלה באנגלית, אבל רק אם אתם ממש מעוניינים לראות שחור בעיניים. האמת הפשוטה, נכון לעכשיו, היא שמוזיקאים הם הביצ׳ז של החברות האלה, ואם פעם יכולנו לסמוך על חברות התקליטים שינהלו משא ומתן קשוח ויקבעו סטנדרטים סבירים עבור התעשייה כולה - עכשיו גם להן אין מספיק כוח. פעם בכמה שנים מגיעה טיילור סוויפט ומאיימת על אחת הפלטפורמות שהיא תמשוך את כל המוזיקה שלה משם אלא אם…, אבל גובה התמלוגים עדיין נמוך בקטע מגוחך. טוב, זה מדכא מדי, בוא נמשיך. 

 

רוב חברות ההפצה יגבו כ30 אחוזים מהרווח כתשלום עבור הטיפול בקטלוג שלכם מול ספוטיפיי, אפל וכד׳ וגם יעלו את החומרים ליוטיוב בעצמם. כשמדובר באמנים שאין להם השמעות רבות ורווחים רבים, חלק מהמפיצים ידרשו גם נתח מתמלוגי הפדרציה בעבור ייצוג שלכם גם שם (הכל על כך בפרק נפרד). זה לא כל כך משנה את מי המפיצים מייצגים, כל עוד הם מייצגים אמנים ויודעים להגיש שירים לפלטפורמות, לדאוג שהעמוד שלכם בכל מקום יראה מצוין, לוודא שהשירים מקוטלגים נכון ולדחוף אותם לפלייליסטים. 

 

למה זה חשוב? כי רוב החשיפה לקהל חדש מתרחשת בהאזנה לפלייליסט שנבנה על ידי אלגוריתם או על ידי עורך מוזיקלי. הרעיון הוא שאנשים יתקלו בשיר, ולא רק יגיעו אליו דרך חיפוש ממוקד. לכן, מן הסתם השיר צריך להיות מקוטלג נכון מבחינת ז׳אנר, כדי להגיע לישיבות הפלייליסטים הרלוונטיות וכדי שהאלגוריתם יתייחס אליו נכון. 

 

אם להיות ריאליים - מעט מאוד מזה הולך לקרות ואתם תצטרכו לא רק לשבת למפיץ שלכם על הוריד ולוודא אותו, אלא גם להבין שגם הפלטפורמות הללו והאנשים שעובדים בהן מופגזים במוזיקה חדשה ואפילו רק מבחינה סטטיסטית, זה די קלוש לצפות שהשיר שלכם יתפוצץ. אם מוותרים מראש על הפונקציה היח״צנית\שיווקית של מפיץ, אפשר להשתמש בשירותים מקוונים להפצת מוזיקה כגון CD בייבי, דיסטרוקיד ודומיהם. היתרון - זה זול יותר והם מקבלים בשמחה את כולם. החסרון - בהצלחה עם לדבר אל הקיר. שם לא יהיה אף אחד להסביר לכם איך זה עובד, למה מי כמה ומתי. 

 

כשהשיר שלכם יוצא, כדאי מאוד לנדנד לכמה שיותר אנשים שישמעו וישמרו את השיר באפליקציות. לא משנה איך הפצתם, אם האלגוריתם והעורכים רואים שיש פעילות סביב השיר - זה עוזר מאוד. גם אם עבר זמן מאז מועד היציאה, השיר עוד יכול להכנס לפלייליסטים ולקבל אהבה. 

 

בשורה התחתונה? הכי חשוב זה שיהיו לכם שירים יפים ושיהיה קל למצוא אותם, כדי שקהל פוטנציאלי שנתקל בכם, יוכל להפוך לקהל על אמת. נסו לחשוב על הפלטפורמות הללו כמו על פוסטרים להופעה: כלי שבטוח יכול לעזור לכם להגדיל את הקהל, אבל זה כנראה יקרה לאט לאט. 

 

טיפ של אלופים: גוגל הוא חברכם הטוב ביותר. יש מצב טוב שבגיגול זריז, אתם תגלו משהו שאפילו המפיץ שלכם עוד לא יודע. בגלל שמדובר בחברות הייטק שמוציאות מפעם לפעם חדשות, עדכוני גרסה ומדריכים גם עבור המשתמשים וגם עבור האמנים, חשוב שתהיה לכם הבנה טכנית בסיסית לפחות. אולי מחר המפיץ יסגור את העסק? אולי אילון מאסק יקנה מחר את ספוטיפיי ויתחיל לשדר מוזיקה ממאדים? מי יודע? בביזנס הזה, ובעצם בכל ביזנס - ידע הוא כוח. 

הרשמו לרשימת התפוצה